Как да подготвим автомобила си за зимните условия на шофиране

Зима е 🙂 Посрещнахме вече първата снежна покривка. Дали ни изненада? Най-вероятно, да.

Красиво е да се събудиш в една вълшебна, бяла, зимна приказка. Но се налага не само да гледаме красотата през прозореца, а и да бързаме за работа и по задачи, и ….. трябва да се качим в автомобилите си.

Шофирането през зимата може да бъда доста опасно, което означава, че ако се наложи да бъдем навън, трябва Вие и Вашия автомобил да сте добре подготвени. Не забравяйте, че в зимни условия, спирането често е най-трудната част, а гумите правят спирането. Затова трябва да положите грижи за тях. Те са важна част от тричленния екип – вашата колата, вашите гуми, и вие, който може да ви помогне да изкарате зимата безопасно.

Нека вторият сняг не ни изненадва!

Винаги може да забравим нещо при подготовката на автомобила за зимата, затова прегледайте нашите препоръките и се насладете на зимния сезон:

ПЪРВО, ПОМИСЛЕТЕ ЗА ВАШИТЕ ГУМИ. Какъв клас гуми има вашия автомобил – летни, всесезонни или зимни гуми?  Много хора в България все още пренебрегват качествата на зимните гуми, смятайки ги за ненужен разход, така всяка зима ставаме свидетели на инциденти и проблеми по пътищата, които можеха да бъдат избегнати.

  • ГУМИТЕ

Зимните гуми не са създадени само за да бъдат максимално ефективни на сняг или в планината. При трайно застудяване с температури под 6 – 7 градуса, те осигуряват по – добро сцепление със студения асфалт. ТОВА Е ВРЕМЕТО ЗА ПОСТАВЯНЕ НА ЗИМНИТЕ ГУМИ. Тъй като съставките изграждащи гумите не могат да бъдат максимално ефективни и еластични в температурният диапазон от  -30 до +40 градуса, в състава на летните и зимните гуми има съществени разлики. Лятната гума е от смеси гарантиращи максимално сцепление при топло време и асфалт. Тогава тя е мека и еластична, залепва максимално за пътната настилка при високи температури. При падане на температурата, лятната гума се втвърдява, губи своята лепкавост и сцепление. Зимната гума от своя страна е от по-меки смеси. През зимата тя е еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление. Обратно, през лятото горещият асфалт я размеква силно и тя бързо губи своите свойства и структура. На практика карана през лятото зимна гума, става неизползваема през зимата.

Зимните и летните гуми имат  съществени разлики и в рисунъка на грайферите. При летните, каналите са сведени до минимум за по-добър контакт с пътя, те са дълбоки за по-добро отвеждане на водата и с остри ръбове. Поради тези си характеристики летните гуми нямат никакво сцепление на сняг. За разлика от тях зимните разполагат с ламели, „захапващи“ снега и осигуряващи твърд контакт с настилката.

Има множество производители на зимни гуми, избора е огромен, но е препоръчително да търсите  по-скъпи и с по-висок клас. Ако се двоумите между дадени модели потърсете сред множеството сравнителни тестове в Интернет. Ако сте решили да си закупите гуми втора употреба, наред с дълбочината на грайфера, следете и за възрастта на гумата. Зимната гума губи напълно своите качества след 3-4 години, а при по-евтините модели и по-бързо. За да видите нейната дата на производство погледнете тъй наречения “DOT”- елипсовидна щампа с четири цифри на борда на гумата.

tires1

Първите четири цифри означават седмицата и годината на производство. Дори да закупувате чисто нови гуми следете за възрастта им, тъй като често търговците се опитват да пробутат по-старите си гуми, особено при „промоции“.

  • МОНТАЖА

Важно е да се кара със зимни гуми и на четирите колела, за да се запази мобилността и контролът върху превозното средство. Две летни и две зимни гуми през зимата е предпоставка за главоболия. Никога не поставяйте радиални гуми на задните колела, ако тези отпред не са радиални и обратното. Това важи за всички превозни средства, пътнически и лекотоварни автомобили, включително с предно задвижване, 4х4, и дори тези със задвижване на отделните колела.

Ако поставяте гуми на един или повече сезона, то сложете по-хубавите и неизносени на предните колела, за да си осигурите по-добро завиване и спиране, независимо дали сте с предно или задно задвижване. Много хора карат с различни размери летни и зимни гуми. Когато избирате цолаж и ширина на зимната гума е хубаво да се съобразите с предписанията на производителите за конкретният автомобил, за да не предизвикате слабости в поведението му на пътя.

Ако упътването на превозното средство посочва определен скоростен индекс за гумите или максимална скорост на автомобила, то зимните гуми трябва да са с еквивалентен скоростен индекс. За случаите, когато скоростния индекс на гумите не съответства на оригиналното оборудване (OE) на автомобила, като цяло е приемливо да се монтират зимни гуми с по-нисък индекс. Но в такъв случай, скоростта на превозното средство трябва да се ограничи до тази на новата гума. Точните препоръки и / или ограничения по отношение на гумите може да намерите в ръководството за експлоатация на превозното средство.

  • НАЛЯГАНЕТО

Достатъчно напомпани ли са вашите гуми? Често когато температурата навън падне, въздухът вътре в гумите се сгъстява и налягането спада – един или два килограма за всеки десет градуса спад на температурите. Противно на общоприетото мнение, недостатъчно вътрешно налягане не дава по-добро сцепление в снега. Това само ги прави по-уязвими по отношение на щети. Зима или лято, най-лошия враг на гумата е недостатъчното вътрешно налягане. Затова, когато времето стане студено, трябва да проверите гумите си и да ги напомпате до достигане на необходимото налягане.

ВТОРО, ПОМИСЛЕТЕ ЗА ВАШАТА КОЛА. Какво е техническото състояние на Вашата кола? Автомобилният парк в България се състои от много застарели коли. 40 % от автопарка са на възраст над 20 години, което неизбежно влияе върху техническата изправност на автомобилите.

Редовно сервизно обслужване, както и проверката на състоянието на вашето превозно средство преди по-дълъг път, особено през зимата, ще намали шансовете за аварии на пътя или по-тежки инциденти.

За да се подготвите за пътуване при зимни условия, проверете:

  • ЕЛЕКТРИЧЕСКА СИСТЕМА

Проверете акумулатора – заредете или го подменете, ако е отслабнал. Проверете също зарядното устройство. Проверете запалването – проверете за повреди в системата за запалване – кабели и пукнатини в капачката на разпределителя. Осветление – проверете за правилно функциониране всички светлини (предни фарове, странични габарити, аварийна мигаща светлина, светлинни пътепоказатели, задни габарити, стоп фарове и светлини при паркиране).

  • СПИРАЧКИ

Проверете спирачките и се уверете, че спират еднакво. Спирачната система на вашия автомобил е най-важната система за безопасност, която автомобила притежава. Да бъдем в състояние да забавим или спрем във всеки един момент ще е ключов фактор за избягване на инцидент или катастрофа. Неправилно работещите спирачки, няма да си свършат работата, или да бъдат толкова ефективни, когато е необходимо, особено в ситуация на стресово спиране.

За да осигурим защитата и безопасността на нашите близки трябва да внимаваме за проблемни симптоми със спирачките, описани по-долу. Ако забележите проблем при някои или всички от тях, тогава е време, спирачките да бъдат проверени професионално в сервиз:

  1. Загуба на сцепление при спиране.
  2. Усещането, че колата се дърпа наляво или надясно при спиране.
  3. Мек или нисък педал на спирачката.
  4. Прескачане на волана при спиране.
  5. Свистене, писъци и писклив шум, когато спирате.
  6. Вашата предупредителна спирачна сигнализация мига.
  7. На Вашият автомобил е необходимо повече време от нормалното, за да се спре.
  • СИСТЕМА ЗА ИЗГОРЕЛИ ГАЗОВЕ

Проверете системата за течове. Добре уплътнената система за изгорели газове намалява риска от отравяне с въглероден окис.
Дръжте прозореца на вашето МПС леко отворен, когато сте заседнал в сняг и двигателят и отоплението работят, за да поддържат топло.
Поддържайте ауспуха чист от сняг. Запушен ауспух може да вкара обратно въглеродният окис вътре в колата.

  • НАГРЕВАТЕЛНА/ОХЛАДИТЕЛНА СИСТЕМА

Проверете за течове радиатора и маркучите.
Уверете се, че вашето МПС има винаги достатъчно количество антифриз, предвидено за най-студеното време.
Проверете размразителите (предни и задни), за да се уверите в правилната им работа.

  • ЧИСТАЧКИ

Уверете се, че чистачките на предното стъкло работят ефикасно. Подменете ги, ако са стари и износени.
Напълнете резервоара на чистачките с незамръзваща течност за почистване.

  • ГОРИВО

Преди да тръгнете на път, напълнете резервоара с гориво.
Не позволявайте нивото на горивото да стане много ниско – времето за пътуване до следващата бензиностанция може да бъде по-дълго, отколкото очаквате и ако вие заседнете, двигателят на колата ще бъде единственият източник на топлина.

ТРЕТО, НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ, ЧЕ БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ КАКВА КОЛА КАРАТЕ, ВСИЧКИ ШОФЬОРИ СМЕ ХОРА.

Oтговорния, уверен и сигурен водач има отговорността да спазва правилата за движение по пътищата, да поддръжа автомобила си технически изправен и най-важното, да притежава пълен контрол над себе си и над превозното средство, за да се осигури безопасно и отговорно шофиране. Отговорността не е шега, тъй като няма заместител за загубен живот или причиняване на трайно увреждане вследствие на пътно-транспортно произшествие. Винаги помнете, че една минута търпение или издръжливост с друг участник в пътното движение може да спаси живот.

Зимните пътни условия, и особено трафика покрай празниците често са източник на нерви и неприятности. Въпреки това нека се заредим с търпение и  се съобразяваме с пътните условия и участници в движението.

За повече информация за шофирането при зимни условия вижте:

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s