ЗИМАТА, ШОФИРАНЕТО, ПЪТЯ, ПРАЗНИЦИТЕ!

151214163555-coolest-winter-driving-experiences-bmw-super-169

ИЗБЕГНЕТЕ НЕПРИЯТНИТЕ ПЪТНИ СИТУАЦИИ В НАВЕЧЕРИЕТО НА ПРИЯТНИТЕ ПРАЗНИЧНИ ДНИ!

Емоцията от предстоящите Коледни и Новогодишни празници може да замъгли преценката ни за климатичните условия през зимата. Преди „голямото пътуване” нека да си припомним няколко правила за безопасно шофиране при зимни условия.

  1. Закопчайте обезопасителния колан, преди да потеглите. Дръжте го закопчан през цялото време.
  2. Движете се с намалена скорост! – обявените граници на скоростта са за идеални условия на пътуване. Шофиране при намалена скорост е най-добрата предпазна мярка срещу неприятности, когато шофирате по хлъзгави пътища. „Черният лед“ е невидим.
  3. Бъдете нащрек!!!! ”Черният лед” ще направи пътят да изглежда като блестящ нов асфалт. През зимата настилката трябва да изглежда сиво бяла.
  4. Намалете скоростта, когато приближавате кръстовища, покрити със сняг или лед.
  5. Предвидете допълнително време за пътуване или даже обмислете отлагане на пътуването при сурово студено време.
  6. Шофирайте с включени къси светлини. Включването им задейства задните габарити и това прави вашето МПС по-видимо.
  7. Увеличете разстоянието до колата пред вас. Спирачното разстояние по заледен път се удвоява спрямо сухия път. Например от около 45 метра при скорост 60 км/ч на 80 метра при заледена повърхност на пътя.
  8. Движете се по дясното платно, с изключение при задминаване, като подадете съответния сигнал.
  9. Движенията върху кормилото да са плавни и точни. Бързата смяна на платното на движение и рязкото използване на кормилото при спиране или ускоряване може да предизвика плъзгане.
  10. Засилете вниманието и намалете скоростта, когато видите предупредителен знак за наближаване на мост. Стоманените и бетонни мостове е вероятно да бъдат заледени даже когато няма лед на асфалта (защото мостовете на открито се изстудяват по-бързо от традиционната пътна настилка).
  11. Обмислете излизане от пътя, преди да заседнете, ако времето се влошава.
  12. Бъдете търпелив, задминавайте други коли само когато е безопасно да го направите.

Няколко фактора играят особено важна роля при управлението на автомобила. Те важат независимо дали автомобилът е с предно, задно или 4х4 задвижване, и са особено съществени при карането на зимата.

ФАКТОР № 1: ШОФИРАНЕТО!

Зимната пътна обстановка изисква по различен тип шофиране. Основна грешка при повечето водачи е тяхната „ лятна настройка“ за управление на автомобила. Тя изключва настъпилата промяна в пътните условия и не се взимат предвид студеният асфалт, студените гуми, хлъзгавата заледена или заснежена настилка и увеличеният спирачен път. Включвайки и намалената видимост през зимата имаме класическа рецепта за неприятности. Всички тези фактори трябва да бъдат отчитане във всеки момент и да съобразите шофирането си спрямо тях.

  • На първо място трябва да съобразите скоростта си спрямо пътните условия. Карайте по-бавно защото при хлъзгав път  и изникнала опасна ситуация, времето за реагиране и избягването (спиране, завиване) е значително по-малко. Предвиждайте евентуалните  измененията на пътната ситуация. Следете с поглед и периферно зрение колите около вас и тези които са на по-голямо разстояние,  4-5 коли напред както и хора и животни около платното. Постигайки подобна всеобхватност вие печелите време за отреагиране при рискова ситуация.
  • Задължително е да съобразявате дистанцията си спрямо останалите водачи. Постоянно следете огледалата си, за да не бъдете изненадани и да ви се наложи рязка маневра. Наблюдавайте останалите шофьори и бъдете готови за техни неочаквани маневри, резки спирания или завои, загуба на контрол, така ще имате време за реакция.
  • Не се залепяйте зад други автомобили при изпреварване, особено зад камиони и автобуси. Те замърсяват челното ви стъкло и силно намаляват видимостта ви.
  • Ако пред вас има значително натрупване на вода може да се получи аквапланинг.  Дръжте здраво волана и в никакъв случай не натискайте спирачка докато сте върху водата. Същото правило важи и при попадане върху така нареченият „Черен лед“, заледени участъци по наглед изчистеният път. Той се образува на усойни места от пътя, особено в планините.
  • При мъгла и силни валежи избягвайте да предприемате изпреварване, докато нямате добра видимост.
  • Маневрите и всички действия при шофирането през зимата трябва да се извършват плавно. Не се разсейвайте, наблюдавайте обстановката и мислете с главата си докато сте зад волана.

ФАКТОР № 2: СПИРАНЕТО!

Спирането през зимата трябва да се осъществява плавно. Когато обаче условията не позволяват и се налага рязко спиране за избягване на непредвидена опасност на помощ идва системата ABS (система непозволяваща на колелата да блокират при максимално спирачно усилие). За щастие по-голямата част от автомобилите по пътищата разполагат с нея. Основната цел на ABS е да запази способността да управлявате автомобила докато спирате, непозволявайки на колелата да блокират. Вие разполагате с контрол над колата при максимално спирачно усилие. Системата е особено полезна при намалено сцепление от вода лед и сняг. Тя осъществява около 15 натискания и отпускания на спирачките в секунда, нещо което е невъзможно за човешки крак. ABS рязко намалява спирачният път. Връщането на скорости също може да се използва за подпомагане на спирачките, но не разчитайте на този трик да намали вашия спирачен път, особено при екстремно спиране. При коли без ABS екстремното спиране е по сложно и изисква тренировки.

Започнете ли да мислите как по-бързо да спрете губите ……. ценно време. Симулацията на ABS чрез натискане-отпускане на спирачките също няма ефект. При нужда от екстремно спиране със завиване за избягване на опасност отпуснете спирачките за да отблокирате колелата и след маневрата ги натиснете отново.

ФАКТОР № 3: СЦЕПЛЕНИЕТО ПРИ ЗАВОЙ!

Доброто сцепление на автомобила при  завой е особено важно. Основно правило е да прецените и влезете с подходящата скорост. Това трябва да става ПРЕДИ завоя !!! От неправилно преценената скорост има две последствия:

ПРЕЗАВИВАНЕ – Дори влизането в завоя да е успешно при високата входна скорост, много водачи оценили грешката си натискат спирачките вътре в него. Особено при хлъзгава настилка тази грешка може да има фатални последици. При натискане на спирачките в завой, центробежните сили водят до пренос на тегло в предната част на автомобила, задницата съответно олеква и губи сцепление опитвайки се да ви „изпревари“.Презавиване може да се получи независимо дали колата е с предно, задно или 4х4 предаване. То може да бъде предизвикано и при рязка корекция на волана в завой или рязко подаване на газ (при задно предаване или 4х4 автомобили). Презавиването може да бъде коригирано чрез леко завъртане на волана в посока обратната на посоката на завоя и подаване на газ при автомобили с предно предаване , при такива със задно се отнема газта или се натиска съединителя.

НЕДОЗАВИВАНЕ – Това състояние се получава при влизане в завоя с още по-висока скорост и много навит волан, така че е невъзможно да завием колкото трябва. Най-застрашени от недозавиване са автомобилите с предно предаване тъй като при тях основната тежест като двигател, трансмисия и задвижване на колелата е отпред. Предните колела са натоварени със спиране, завиване и двигателен момент. При висока скорост центробежните сили са огромни и по този начин автомобила губи сцепление. Възникналата ситуация е трудна за овладяване, защото на практика ви остава само ръчната спирачка. Нейното дърпане е възможен вариант но така рискувате да блокирате и четирите колела. Подаването на газ също е грешка насочваща ви директно към канавката. Единствен изход е да върнете волана и газта търсейки и най-малкото сцепление. Ситуацията с недозавиването е възможна и при автомобил с задно задвижване, макар и по-редки случаи. Тук освен връщане на газта може да натиснете и спирачката за повече сцепление на предните колела. Най-важно при такава ситуация е да не навивате допълнително волана. Ако съумеете да го върнете малко може да получите известно сцепление и да намалите скоростта за да продължите завоя.

Важно за безпроблемното влизане в завой е да действате плавно. Много хора подават рязко газ, сменят предавки, завиват или натискат рязко спирачките в завой, което дебалансира автомобила. Изберете подходящата скорост и включете подходящата предавка ПРЕДИ завоя. След като сте излезли от завоя и имате сцепление ускорете плавно.

 КАКВО ТРЯБВА ДА НАПРАВИТЕ, АКО ПОПАДНЕТЕ В КАПАН НА СНЕГА ИЛИ ЗАСЕДНЕТЕ?

  1. Не се паникьосвайте. Използвайте мобилния си телефон за да повикате помощ.
  2. Избягвайте пренапрежение и прекалено излагане на студа. Студеното време може да натовари допълнително сърцето и да допринесе за опасностите от прекомерно напрягане. Потни дрехи в допир с кожата не са добър изолатор срещу студа. При възможност ги сменете.
  3. Стойте в колата, ако не можете да се откопаете от снега.
  4. Стойте в колата при виелица. Не напускайте колата за помощ, освен ако виждате някой да ви помогне на разстояние 90 метра.
  5. Включвайте двигателя от време на време (10 минути на всеки час), за да Ви даде топлина и да запази горивото. Уверете се, че в ауспуха няма сняг и дръжте прозореца леко отворен (от страната защитена от вятъра), за да предотвратите натрупването на въглероден окис, когато двигателят работи.
  6. Носете шапка и шал – главата и врата са най-големите източници на загуба на топлина от тялото.
  7. Следете за следи от замръзване и хипотермия.
  8. Не заспивайте. Ако има повече от едно лице в колата спете подред.
  9. Не стойте в едно положение много дълго. Правете упражнения, за да помогнете на циркулацията-движете ръце и крака, пляскайте с ръце и други.
  10. Когато колата ви е затрупана със сняг отделете време за неговото почистване за да нямате липса на видимост.

Бъдете внимателни и пазете себе си и тези около вас…

… а за тези от Вас, които обичат екстремните ситуации или искат да подобрят уменията си, можем да препоръчаме да изпробват спиращите дъха изживявания като каране по замръзнало езеро, шофиране под северното сияние или прекосяване на глетчери с бързи и луксозни автомобили.

Почти всяка луксозна марка предлага програма за шофиране през зимата в някое мразовито кътче на земното кълбо. Ето и нашите предложения:

 

РЕМА ТИП ТОП Ви пожелаваме лек път и Весели празници!

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s